Pasen & ontspannen weekend Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Philip Roosegaarde Bisschop - WaarBenJij.nu Pasen & ontspannen weekend Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Philip Roosegaarde Bisschop - WaarBenJij.nu

Pasen & ontspannen weekend Port Elizabeth

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Philip

01 April 2008 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth


Met Pasen ben ik naar Johannesburg gevlogen. Bij het vliegveld werd ik opgehaald door Oom Shaun en zijn kinderen Sue en Braam.

Veel verhalen had ik over Johannesburg gehoord, de verhalen die ik gehoord en gelezen had bleken op waarhied te zijn berust.

Het centrum van Johannesburg was een ' Ghost town' en waarschijnlijk een van de meest gevaarlijke steden waar ik ooit ben geweest. Het centrum heeft de Skyline van een Amerikaanse stad maar in het centrum worden nauwelijks meer zaken gedaan. De township's hebben zich eigenlijk genesteld in de grote skyscrapers. Het nieuwe zaken centrum is zo’n 20 km verderop verhuisd. Vrijwel alle hoofdkantoren van de gerenomeerde zijn hier gevestigd.

In de ochtend van mijn aankomst ben ik naar Gold Reef City geweest. Hier heb ik samen met Braam de ‘Crown mines’ bezocht. Deze goudmijn is niet langer in gebruik en dient nu als museum. Met een snelheid van 2 meter per seconde gingen wij met de lift naar beneden. Een actieve goudmijn gaan de liften met een snelhied van 35 meter per seconde naar beneden.

De ‘Crown mines’, was ooit de grootste goudmijn op aarde. Ooit werkten er zo'n 30,000 mensen waaronder ook Nelson Mandela.

Nelson Mandela was weglopen van de Transkei waar hij toen woonde. Hij zou moeten trouwen met een vrouw die hem niet aanstond. Zijn peetvader was een invloedrijk man, Nelson Mandela gebruikte zijn petervaders goede reputatie en loog over de reden van zijn vertrek om aan baantjes te komen in Johannesburg.

Na een tijdje kwam Nelson peetvader erachter dat hij op de mijnen werkten, hij was zo woedend dat hij een telegram stuurde met het verzoek: Nelson moet per direct terugkomen. Kort hierna werd Nelson ontslagen.

Later pas begon Nelson Mandela pas met zijn studie rechten en politiek, maar Nelson Mandela was dus ook ooit een mijn werker.

Na een leuke eerste ochtend ben ik naar Pretoria gegaan .
Op zaterdag ben ik naar een Rugby wedstrijd geweest. De wedstrijd vondt plaats in het Ellis Park stadium in Johanesburg tussen de Reds uit Quensland Australie en de Lions geweest. Het was een spanende wedstrijden waarbij leuk aanvalend rugby ten toon werd gespreid. De teams speelde gelijk 24-24.

Het Ellis Park stadion, dient ook als stadium tijdens het Wk voetbal in Zuid-Afrika 2010.
Het stadium heeft plaats voor 80.000 mensen en wordt momenteel nog uitgebreidt. Wat ik rond het stadium aantrof, was totalle chaos.

Voordat ik naar Zuid-Afrika ging, heb ik een scriptie gemaakt over hoe het Wk voetbal in Zuid-Afrika een succes kon worden. Binnen het staduim waren de voorzieningen redelijk, maar nauwelijk nog vergelijkbaar met de voorzieningen in bijvoorbeeld de Amsterdam Arena. Rondom het staduim kon je vrijwel nergens je auto parkeren. Er was wel een spoorwegennet aanwezig pal naast het stadion maar vrijwel niemand gebruikt deze omdat de kans berooft te worden erg hoog is.


Ondanks het feit dat Johannesburg niet een erg leuke stad was om te bezoeken ben ik toch erg blij dat ik het heb gezien. Mijn beeld van geheel Zuid- Afrika wordt hier door completer. Dit deel van Zuid-Afrika staat in scheel contrast met het mooie Port Elizabeth waar ik verblijf en vrijwel de gehele Garden Route.


Het afgelopen weekend ben ik gaan 'spear' vissen en gaan surfen. Ook heb ik een beetje genoten van de ontspannen Zuid-Afrikaanse life style. Meestal zijn vrijdag en zaterdag avond de stapavonden. Vrijdag ben ik naar de Tobby Jones geweest, hier heb ik weer eens mijn fameuze danspasjes tentoongespreid.

Na dit ontspannen weekend moet ik weer vol aan de bak. Het werk is momenteel behoorlijk intensief. Ik heb mijn masterplan voor het 'Ironkids' evenement waar ik verantwoordelijk voor ben afgerond.
Het is nu zaak om het plan te implementeren. Ik heb alle team leaders al 'gebriefed'.
Ook heb ik een plan geschreven voor het goede doel dat is verbonden aan de Iron man.

Het goede doel is de Ironman4kidz, hiervoor heb ik ook een presentatie gegeven bij de gemeente raad van Port Elizabeth.
Morgen zal ik worden geïnterviewd op de radio.


  • 01 April 2008 - 08:21

    Boudewijn:

    Braam?!?! wat is dat nou weer voor een naam!?

    Chop goed te zien dat alles goed gaat met je en dat je er een feestje voor jezelf van maakt!! Have fun!!


  • 01 April 2008 - 09:00

    Spekkie:

    Hey Choppie,

    Als ik dit allemaal zo lees maakt het allemaal ontzettend veel indruk op je en heb je het enorm naar je zin. Helemaal top wat voor een werk je daar allemaal verricht.

    Chop, hoop vaker wat van je te kunnen lezen!!

    Groetjes

  • 01 April 2008 - 09:03

    Richard (hva):

    Philip goed bezig man. Het klinkt allemaal goed. Leuke stage ook!

    Ik en Teun zijn gestopt met het Z@pp project. Het duurde allemaal zo lang..

    Veel plezier nog daar! Tot op de diploma uitreiking!

    Greetz

  • 01 April 2008 - 09:42

    Dieniel:

    Enerverend verhaal Chop, mooi dat het goed met je gaat!
    Is Braam het neefje van Framboos?
    Kunnen wij dat interview nog ergens beluisteren?

    Goodnight

  • 01 April 2008 - 10:51

    B.A.:

    Wat een variatie aan ervaringen! Geweldig om te lezen wat een mooie stage je doormaakt. Jammer dat je niet hier bent als PSV kampioen wordt ....

  • 01 April 2008 - 14:14

    Luit:

    ziet er goed uit gozert, veel plezier daar nog.
    gr Luit

  • 02 April 2008 - 14:20

    Carel:

    Hallo broeder,

    Ziet er allemaal super leuk uit! Ik hoor dat je tegenwoordig ook aan liefdadigheid doet. Goed hoor, doet dat Afrika met je hé. Mama en ik zitten nu naar bayfm te luisteren wachtend op je interview. Je werd al behoorlijk enthousiast aangekondigd door de presentator “hij spreekt ook Hollands”. Zo te horen heb je het erg naar je zin en beleef je er heel veel leuke dingen. Ben ontzettend jaloers.

    Carel en Mama

  • 02 April 2008 - 14:43

    Mama:

    ‘bye mooi’ interview! Heel goed gesproken. Fijn dat je even belden. Veel succes volgende week met je triatlon.

  • 12 April 2008 - 10:30

    Shotopen!!:

    Haaai Mr Roosegaarde. Zo te zien en te lezen vermaak je je prima. Goed om te horen en we hopen dat je je stage goed afrond.

    Voor het Shot-toernooi hebben wij (maarten en flip) een vraag. Voor de toernooiposter hebben wij als idee: de wedstrijdleiding in pak op de toernooiposter.
    Heb jij missschien een foto van jezelf met daarop een pak?
    En wanneer kom je terug?

    Heel veel plezier nog, gr Maarten en Flip.
    shotopen2008@live.nl , kan je eventueel naar toe mailen. Ciaooo

  • 12 April 2008 - 10:33

    Shotopen!!:

    Haaai Mr Roosegaarde. Zo te zien en te lezen vermaak je je prima. Goed om te horen en we hopen dat je je stage goed afrond.

    Voor het Shot-toernooi hebben wij (maarten en flip) een vraag. Voor de toernooiposter hebben wij als idee: de wedstrijdleiding in pak op de toernooiposter.
    Heb jij missschien een foto van jezelf met daarop een pak?
    En wanneer kom je terug?

    Heel veel plezier nog, gr Maarten en Flip.
    shotopen2008@live.nl , kan je eventueel naar toe mailen. Ciaooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2008

Road trip met mijn volkswagen city golf

17 April 2008

De Iron Man

01 April 2008

Pasen & ontspannen weekend Port Elizabeth

18 Februari 2008

1 Maand Zuid-Afrika

31 Januari 2008

stage
Philip

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 25269

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2010 - 01 December 2010

A world trip in 6 weeks

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: